Jak pokazują badania Pracuj.pl, „dbanie o work-life balance odgrywa istotną rolę dla pracowników, co szczególnie pokazał czas pandemii, a hobby sprzyja uwolnieniu myśli od obowiązków zawodowych”.
Biorąc pod uwagę poszczególne hobby, najczęściej deklarowane było czytanie książek (wskazane przez 41 proc. badanych), podróże (33 proc.), uprawianie sportu (31 proc.), kuchnia i gotowanie (23 proc.) oraz uprawianie działki (18 proc.) – przekazano w informacji prasowej.
Jak dodano, na kolejnych miejscach w czołowej dziesiątce znalazły się takie dziedziny zainteresowań, jak m.in. gry komputerowe, majsterkowanie, kibicowanie, muzyka czy fotografia.
Jak wskazuje badanie, posiadanie hobby może mieć pozytywny wpływ nie tylko na relaks i czas wolny pracowników, ale także na pracę.
Oczywiste jest, że dla większości badanych (77 proc.) hobby wiąże się z odpoczynkiem, przyjemnym spędzaniem czasu, odświeżeniem umysłu i oderwaniem myśli od życia zawodowego. Jednak zainteresowania pracowników wpływają korzystnie także na budowanie relacji ze współpracownikami, co podkreśla 56 proc. uczestników badania – wskazano.
Zdaniem 70 proc. respondentów posiadanie interesującego hobby może być atutem na rozmowie kwalifikacyjnej. Wyróżnić można się np. grą na instrumencie lub kolekcjonerstwem – które deklaruje średnio co dwudziesty badany – czy szyciem oraz wędkarstwem, wskazanymi przez co czternastą osobę.
Badanie pokazało, że 39 proc. osób posiadających hobby deklaruje, że udało im się na nim zarobić w ciągu ostatnich dwóch lat, a jedna czwarta w ciągu ostatniego pół roku (23 proc.). Z kolei 61 proc. nie odnosi profitów finansowych dzięki swoim zainteresowaniom.
68 proc. badanych chętnie pracowałoby na pełen etat w pracy związanej z ich pasjami. Natomiast ponad połowa (52 proc.) przyznaje, że doświadczenia zdobyte dzięki hobby pomogły im w pracy zawodowej.
Niemal tyle samo osób (53 proc.) twierdzi, że każdy, dzięki odpowiedniej determinacji, może swoje hobby zamienić w zawód. Jednak część badanych obawia się, że hobby zmienione w pracę przestaje być pasją – taką opinię wyraża 35 proc. z nich.